I need to be in time

9 урока от Сенека за ефективно управляване на нашето време

Луций Аней Сенека, по-известен като Сенека (или Сенека-младши), е римски стоически философ и държавник, който се превръща в една от най-влиятелните фигури от римския императорски период. Както повечето от нас, животът на Сенека има своите възходи и падения, тъй като той преживява драма, противоречия, болка и скръб. 

През 54 г. сл. Хр., когато Нерон става римски император, Сенека става негов близък съветник и се радва на просперитет. Въпреки това, през 65 г. сл. Хр. връзката им достига до своя фатален край. 

Нерон нарежда на Сенека да се самоубие заради предполагаемото му участие в неуспешен опит за покушение срещу императора, въпреки че той вероятно е бил невинен. И все пак, дори пред лицето на смъртта, Сенека практикува своята проста и елегантна философия на стоицизма.

 Древните източници твърдят се, че е изключително спокоен, докато следва протокола за самоубийство от Древния Рим: прерязва вените, за да кърви до смърт, и поглъща отрова. Днес, над 2000 години по-късно, писанията на Сенека остават огромен отпечатък върху стоическата философия.

 Въпреки че Сенека се е занимавал с повечето ключови области от живота, включително щастието, богатството, смъртта и връзките, той е най-много е цитиран за мислите си за това как човек да се възползва максимално от времето в своето есе „За краткостта на живота“. Ето 9 ключови урока, които можем да научим от Сенека за това как да управляваме ефективно времето си. 

1. Времето е малко, само ако го пропилеете. 

Докато Сенека пише за ограничената природа на времето, той твърди че нашето пилеене на времето е това, което го прави кратко.

Той казва: „Не е проблем че имаме малко време за живот, а че губим много от него. Животът е достатъчно дълъг и ни е дадено достатъчно щедро количество време за най-високите постижения, ако то бъде добре инвестирано .. не ни се дава кратък живот, а го правим кратък и не сме зле снабдени, а прахосващи… Животът е дълъг, ако знаете как да го използвате. „

 Мислите на Сенека противоречат на популярното мислене, че „времето е малко“. Имаме достатъчно време, за да постигнем целите си и да живеем необикновен живот, стига да се отнасяме към времето като към най-ценния ни ресурс. 

Както споделя Сенека: „Хората са пестеливи при запазване на личната си собственост; но щом се стигне до разпиляване на времето, те са най-големите прахосници с едното нещо, за което е редно да сте скъперници.”

 За разлика от парите, които могат да бъдат пропиляни и възстановени, времето е ценен ресурс, който никога не можем да си върнем. 

2. Създайте незабавни награди за дългосрочни цели. 

В книгата си “За краткостта на живота” Сенека пише: „Отлагането на нещата е най-голямата загуба на живот: отнема ни всеки ден който идва, и ни отвлича настоящето, обещавайки бъдещето. Най-голямото препятствие на живеенето е очакването. “ 

Изследванията на Американското списание за икономика показват, че отлагането е страничен продукт от постоянното напрежение между нашата нужда от краткосрочно удовлетворение и плановете за дългосрочни цели. 

Това явление е описано като „Моментно пристрастяване“. Накратко, мозъкът Ви представя две версии на вас самите: Вашето сегашно и бъдещото аз. Винаги, когато създавате цели и си представяте по-добро бъдеще, всъщност планирате за бъдещето си аз, който цени дисциплината и дългосрочните награди. 

Но когато дойде време да предприемете действия, Вашето сегашно Аз – което цени краткосрочното удовлетворение – се бори с бъдещото Ви Аз. И по-често отколкото не, печели. 

Един от най-добрите начини за противодействие на този проблем е незабавното възнаграждение от Вашите дългосрочни цели. Например, ако искате да спортувате по-редовно, но също така обичате да общувате, можете да се запишете на фитнес или да участвате в колективни спортове, за да се възползвате незабавно от социалните ползи.

Като друг пример, ако искате да пишете повече, но също така се наслаждавате на сърфирането в мрежата, можете да се възнаградите със сърфиране в мрежата само след като напишете фиксирано количество думи всеки ден.

 3. Размишлявайте над смъртта. 

Според Сенека истинската причина, поради която губим толкова много време, не е лошото управление на времето, а че често забравяме, че ще умрем.

Той споделя: „Живеете така, сякаш ви е било отредено да живеете вечно, нито една мисъл за Вашата крехкост не Ви влиза в главата, за това колко време вече е минало дори не обръщате внимание. Пропилявате време, сякаш сте черпили от пълна и изобилна река, макар че през цялото време този ден, който дарявате на някой човек или нещо, е може би последният Ви. “ 

Сенека твърди, че нашето възприятие за смъртта влияе върху начина, по който живеем живота си. Колкото по-далеч възприемаме смъртта си, толкова по-вероятно ще приемем днес за даденост и ще губим ценно време. 

4. Осъзнайте, че заетостта е крайното разсейване.

Противно на общоприетото мнение, Сенека твърди, че заетостта е илюзия за производителност, която всъщност краде ценното ни време. 

С негови думи:

 „Нито една дейност не може да се извършва успешно от човек, който е зает … Животът е най-малко важната дейност на заетия човек; все пак няма нищо, което да е по-трудно да се научи. “ 

Често обвиняваме външни  фактори – хора, социални медии, имейли – за неспособността ни да останем фокусирани и да избягваме разсейване. Но в действителност вътрешното ни състояние и емоции влияе върху нашата производителност. 

Заетостта е просто симптом на отрицателно вътрешно емоционално състояние. Това е избягване на така необходимото уединение и бягството от реалността. Както Паскал  пише, „Всички проблеми на човечеството произтичат от неспособността на човека да седи спокойно в стая сам.“ 

5. Избягвайте да губите време за планиране на бъдещето. 

Сенека твърди, че губим твърде много време, планирайки бъдещето, вместо да живеем в настоящето. Той споделя: „Всеки забързва живота си и е тормозен от копнежа за бъдещето и умората от настоящето. Но човекът, който организира всеки ден, сякаш е последният му, нито копнее, нито се страхува от следващия ден.“

 Често отлагаме нашето щастие за бъдещето, но Сенека твърди, че по ирония на съдбата това „бъдеще“, с което сме обсебени, не съществува – съществува само настоящето. Ако вместо това планираме и живеем всеки ден така, сякаш е последният ни, можем да се насладим по-добре на днешния и да се подготвим за утрешния. 

6. Не бъдете прекалено амбициозни.

 Сенека твърди, че обсебеното преследване на цели и постижения не само ще създаде нещастен живот, но и значително ще съкрати неговата продължителност.

Той казва:

 „Неизбежно е животът да бъде не само много кратък, но и много нещастен за онези, които придобиват с голяма мъка онова, което трябва да пазят с по-голяма мъка. Те постигат това, което искат усилено; те притежават постигнатото с тревога; а междувременно те не отчитат времето, което никога повече няма да им се върне. 

Новите грижи заемат мястото на старите, надеждата създава повече надежда и амбиция повече амбиция. Те не търсят край на своята мизерия, а просто променят причината за това. “

 Това е порокът на консуматорската култура, в която живеем днес. Стремим се да работим по-усилено и по-дълго, да придобиваме и постигаме повече неща. И все пак ние изпитваме повече безпокойство, прегаряне, стрес и нещастие, отколкото предишните поколения преди нас. Ние сме жертви на капана на консуматорството. Въплъщението на материализма, както е описано от Чък Паланюк в книгата му „Боен клуб“: „Нещата, които притежаваш, в крайна сметка те притежават. “

7. Прекарвайте време в размисли върху миналото си.

 Повечето експерти по управление на времето препоръчват да се съсредоточим върху настоящето и да планираме бъдещето. Но Сенека възприема различен подход. Той препоръчва да се съсредоточим върху миналото:

 „Но животът е много кратък и тревожен за тези, които забравят миналото, пренебрегват настоящето и се страхуват от бъдещето.“ Сенека твърди, че размишляването върху събития и уроци от миналото Ви не само ще предотврати загуба на време в бъдеще, но и ще придаде яснота как да живеете по-добре. 

8. Подгответе се за най-лошия сценарий. 

Докато споделя своите мисли за порока на прахосването на време, Сенека пише: „Докато си губим времето, колебаейки се и отлагайки, животът продължава …“ Сенека предполага, че един от най-добрите начини за преодоляване на прокрастинацията е практикуването на това, което стоиците наричат ​​Premaditatio Malorum. Преведено на разговорен език, това е просто визуализиране на нещата, които могат да се объркат в бъдеще. Като планирате деня за всички възможни най-лоши сценарии, е по-вероятно да останете съсредоточени върху най-важните си задачи и да избегнете загуба на време. 

9. Бъдете верни на себе си. 

Сенека твърди, че животът, живян за другите, изобщо не е живот: „Така че не трябва да мислите, че човек е живял дълго, защото има бели коси и бръчки: той не е живял дълго, просто е съществувал дълго.“ 

Когато сме млади, сме склонни да се задоволяваме с посредствени работни места, взаимоотношения, финанси и така нататък, защото се страхуваме от провал и се тревожим за това какво другите ще мислят за нас.

 И когато остареем, осъзнаваме глупостта на това мислене, но е твърде късно да се върнем назад във времето и да живеем пълноценно. Неслучайно най-голямото съжаление за умиращия е животът живян според това какво другите очакват от нас, вместо живот, верен на себе си. 

За завършек, мъдрите думи на Сенека силно призвание да третираме времето като най-ценния ни невъзобновяем ресурс. Те разкриват озадачаващ парадокс в човешкия живот: знаем че времето ни е ограничено, но въпреки това живеем така, сякаш не е.

 В свят на постоянна заетост, Сенека ни призовава да слезем от хамстерското колело на живота и да живеем всеки ден, сякаш е последният ни. Както той пише в „За краткостта на живота“, „Необходим е цял живот, за да се научиш как да живееш и – може би ще намериш това за по-изненадващо – е необходим цял живот, за да се научиш как да умреш“.

ИЗТОЧНИЦИ

Present Bias: Lessons Learned and To Be Learned.- American Economic Review.

Why Don’t Present-Biased Agents Make Commitments? – American Economic Review.

Post your comment

<strong>5-те скрити причини за стрес и безпокойство</strong>
5 научни трика за бързо заспиване според експерт по съня