Arms raised heavenwards, the underwater Statue of Christ of the Abyss, Florida Keys National Marine

10 трика за влизане във „зоната“ – flow state

Помислете за последния път, когато сте били ангажирани с някаква дейност и просто сте загубили представа за времето. Били сте съсредоточени като нинджа, чувствали сте се невероятно и сякаш на тази планета няма нищо друго, освен Вас и Вашата дейност.  Това се нарича ​​„състояние на потока“ – Flow state, или да влезеш в зоната. Състоянието на потока е много мощно състояние на ума, където сте изключително продуктивни и освен това се чувствате чудесно. 

Докато сте в това състояние, не е нужно да се напрягате за да работите усилено. То идва автоматично. Изглежда, сякаш ‘течеш’ през работата си. Истината е, че влизането в състояние на потока не винаги е нещо, което се случва „случайно“. Всъщност, можете активно да се поставите в зоната. Просто трябва да знаете какво Ви кара да стигнете до там.

Състояние на потока и щастието

Повечето хора смятат, че почивките и релаксирането ги правят щастливи. Те искат да работят по-малко и да прекарват повече време на дивана. Проучванията на Михали Циксентмихали (автор на книгата „Flow State“) разкриват, че повечето  имаме това погрешно виждане.

 „Най-добрите моменти в живота ни не са пасивните, релаксиращи времена … Най-добрите моменти обикновено се случват, ако тялото или умът на човек са разтегнати до краен предел в доброволни усилия за постигане на нещо трудно и полезно.“ 

– Михали Чиксентмихали 

Всъщност, повечето хора са най-щастливи, когато са в състояние на поток. Изглежда, че именно когато са напълно потопени в предизвикателна задача, те са най-удовлетворени. Това може да работи и в обратната посока – когато сме истински стимулирани и заинтригувани от определена задача или действие, тогава сме най-фокусирани и продуктивни.

Задействане на състоянието на потока 1: Елиминирайте всички външни разсейвания 

Чрез изследвания в Оксфорд е доказано , че за да достигнете състояние на потока, трябва да премахнете всички външни разсейващи фактори. Всеки път, когато бъдете разсеяни от фокуса си, ще бъдете отдалечени от ,,flow state”.

Можете да влезете в състоянието само ако успеете да се фокусирате с цялостно внимание поне за 10–15 минути. Следователно е изключително важно да приберете телефона си и да деактивирате всички сигнали и известия (тъй като това е най-големият източник на разсейване в днешно време), да затворите всички раздели в социалните медии и имейли, да премахнете всички ненужни файлове и обекти от работното си пространство и ако можете да работите в тиха обстановка. 

Това ще ви предпази от разсейване и Ви позволява да влезете в състояние на интензивен фокус, което е най-важният елемент за достигане на състояние на потока. Всъщност, когато се разсейвате, отнема средно 25 минути (според изследванията), за да си върнете цялото внимание върху разглежданата задача. Ефектът частично се дължи на това, че част от вниманието Ви все още е останало върху предишната задача или разсейка, с която сте се занимавали.

 2: Премахване на вътрешните разсейвания 

Освен елиминиране на външните разсейвания, Вие също така трябва да премахнете и вътрешните, ако искате да достигнете състояние на потока. Винаги, когато изпитвате стрес или пренатоварване от мислите си, ще ви бъде изключително трудно да запазите ума си съсредоточен върху Вашата задача – и следователно ще бъде невъзможно да влезете в зоната. 

Ако това Ви се случва редовно, препоръчвамВи да опитате две неща: 

1. Водене на записки  всяка сутрин или вечер

2. Ежедневна медитация (поне 10 минути)

3: Работа във Вашия BPT (време на биологичен пик) 

Влизането в състояние на потока е трудно, когато имате малко енергия. Трябва да имате воля, за да се съсредоточите само върху едно нещо и да не се разсейвате по пътя. Използването на нашата сила на волята и фокусирането на внимание ни изтощават, така че  трябва правите тези неща, когато умът Ви е остър и енергичен. 

Ако се опитате да влезете в състояние на потока, когато сте уморени и имате липса на енергия, ще водите трудна битка, където ще се разсейвате много по-лесно и ще имате по-малко сила на волята. Така няма да сте съсредоточени върху задачите си достатъчно дълго, че да влезете в състояние на поток.  Според някои изследвания, през сутрините сме най-отпочинали и заредени с енергия, и също така тогава умът ни е най-чист. Когато още не сме разсеяни от ежедневните задачи, можем да фокусираме вниманието си по-лесно.

Затова Ви препоръчвам да използвате сутрините си, ако искате да влизате в състояние на потока. Друг вариант би бил да влезете в него веднага, след като сте направили истинска, качествена почивка (не такава, в която запълвате вниманието си до ръба, като проверявате социалните медии или имейл) от около 15–30 минути. 

4: Слушайте музика (от правилния сорт) 

Музиката всъщност може да Ви помогне да станете силно фокусирани и следователно високопродуктивни. Особено когато слушат повтарящ се тип музика като техно, класическа музика или LoFi, ще Ви бъде по-лесно да се достигне състояние на поток. 

Слушането на музика с помощта на слушалките Ви помага да блокирате външни разсейващи фактори като бърборене от колеги или шум от коли. Освен това, тя помага да се ограничи вътрешното разсейване на минимум.  Ясно забелязвам, че когато не слушам музика имам повече вътрешни разсейвания под формата на мисли, в сравнение с периодите, когато слушам музика. Важно е обаче слушаната от Вас песен да Ви е позната и да я слушате многократно –  избягвайте нови песни. Когато се появят нови песни или когато слушате различни песни, които включват много вокали, музиката започва да заема място за внимание в мозъка Ви. Тъй като мозъкът Ви вече трябва да харчи енергия, за да се пребори с тези разсейващи фактори, ще е по-малко вероятно да останете концентрирани.

5: Работете по една много специфична задача 

Когато не е напълно ясно точно върху какво ще работите, има малка вероятност да достигнете състояние на потока. Когато не е съвсем ясно каква работа трябва да се извърши, или ще превключвате между множество различни задачи твърде бързо, или ще се разсейвате много по-лесно. 

И двете ще Ви попречат да влезете в състояние на потока. Затова изберете една конкретна задача, по която ще работите. Може би това е писане на публикация в блог, запис или редактиране на видео, запис на епизод на подкаст, писане на копие или проектиране на страхотно лого. Бъдете наясно върху какво точно ще работите. 


Един начин да тренирате това умение е със спортуването. По-време на играта, вие имате ясна цел, предизвиквате се и се забавлявате.

 6: Задачата трябва да е достатъчно предизвикателна, но не и твърде предизвикателна

 Ако искате да достигнете състояние на потока, задачата, върху която работите, трябва да бъде достатъчно предизвикателна, за да може мозъкът Ви да бъде напълно ангажиран, но не твърде трудна, тъй като това ще доведе до разочарование и стрес (което ще Ви попречи да влезете в състоянието).  Ако дадена задача е твърде лесна, ще Ви омръзне бързо и умът Ви вероятно ще  търси разсейване, така че няма да достигнете пълна концентрация. Ако обаче задачата е твърде трудна, вероятно ще бъдете претоварени и няма да можете да постигнете това подсъзнателно ниво, което е необходимо за състоянието на потока. 

 Състоянието на потока може да бъде постигнато само когато дадена дейност е достатъчно предизвикателна, за да държи мозъка Ви заинтересован, и същевременно сте достатъчно квалифицирани, за да се справите с предизвикателството. 

 7: Имайте ясна цел 

Винаги, когато Ви липсва яснота за това, което искате да постигнете, мозъкът Ви ще се съпротивлява да достигне оптимална концентрация. Затова, ясно посочете какво бихте искали да постигнете, за да избегнете това умствено препятствие. 

Когато имате ясен резултат или цел, уверете се, че предотвратявате блуждаенето на ума и вътрешните разсейвания. Ако нямате ясен резултат, не знаете  кога точно сте приключили със задачата си. 

Когато визуализирате ясно резултата, който искате да постигнете, се задейства подсъзнанието – и следва пълна концентрация и пълно потапяне в действието.

8: Консумирайте кофеин стратегически 

Според Крис Бейли, автор на Hyperfocus, консумацията на кофеин стратегически може да осигури сериозен тласък на производителност. Ако консумирате до 200 милиграма кофеин (около 2 чаши кафе) е доказано, че можете да се фокусирате по-интензивно, да работите по-дълго, без да се отказвате и да имате по-добра краткосрочна памет.

 Всичко това ще Ви помогне да достигнете състояние на потока. След консумация на повече от 200 милиграма кофеин обаче ефектите започват да намаляват. Трябва да се избягват количества над 400 милиграма, тъй като това води до повишена тревожност и намален фокус.  Затова се стремете да консумирате кофеин стратегически. Изпийте чаша кафе точно преди да влезете в състояние на потока. За предпочитане не пийте повече от 2 чаши на ден и не консумирайте след 17:00, тъй като това ще повлияе на качеството на съня Ви! 

9: Останете хидратирани 

Един от най-простите, но най-пренебрегвани начини да подобрите работата на мозъка си, е да пиете достатъчно вода. Оказва се, че пиенето на достатъчно вода е изключително важно за способността Ви да се концентрирате и фокусирате. Мозъкът се състои от 75% от вода, затова не е чудно, че започваме да изпитваме незабавни ефекти, когато не пием достатъчно вода.

 Винаги питам хората, които се чувстват мудни, нефокусирани и с ниска енергия дали са пили достатъчно вода и отговорът е почти винаги отрицателен. Накратко, пиенето на достатъчно вода гарантира, че производството на енергия в мозъка функционира добре. Докато недостатъчното пиене води до по-ниско производство на енергия, карайки Ви да се чувствате замъглени, уморени и бавни.

 Всичко това води до силно намалени нива на производителност и затруднява достигането на състояние на потока. Всъщност, когато зареждате тялото си с достатъчно количество вода, ще можете да мислите по-бързо с над 14%, да останете фокусирани много по-дълго, да изпитвате по-малко мозъчна мъгла и умора – и да се чувствате много по-енергични. Това е един изключително лесен начин да повишите производителността си! 

10: Създайте мисловен сигнал

 Последният трик е да създадете мисловна реплика за себе си, за да влезете в състояние на потока. С други думи, правете нещо специално всеки път, преди да седнете, за да преминете в състоянието на пълен фокус.  Независимо дали става дума за повтаряне на специално изречение или потвърждение, дълбоко вдишване на  въздух или нещо друго – правете същото това нещо всеки път, когато искате да влезете в състоянието на потока. С течение на времето, това ще Ви помогне да създадете умствена връзка в мозъка си. С други думи, всеки път, когато следвате репликата си, казвате на мозъка си, че е време за работа – и мозъкът Ви действа по съответния начин. 

Може би звучи малко странно, но наистина работи. Нашето поведение до голяма степен се основава на невро-асоциации и чрез създаване на мисловна реплика за влизане в състояние на потока, Вие по същество създавате нова невро-асоциация. Като цяло, с течение на времето улеснявате влизането си в зоната.

 Сега го направете.

Тъй като състоянието на потока е едно от най-продуктивните и най-щастливите състояния, в които можем да бъдем, препоръчвам Ви да го търсите възможно най-често. Влизането в състояние на потока обаче е деликатен процес и няма да е лесно да го овладеете само като прочетете за него. Изисква практика, за да може лесно да се въвежда отново и отново.

Post your comment

<strong>Музиката и как тя влияе върху продуктивността ни според науката</strong>
 Смехът е най-доброто лекарство