Всички желаем да бъдем уважавани. За жалост обаче, колкото и мило да се държим с хората, невинаги получаваме същото отношение в замяна. В тази статия ще се постараем да дадем няколко съвета за това как да може да постъпите, когато сте попаднали в някакъв вид конфронтация, както и какви поведения генерално спомагат за това да се справите със ситуацията.
- Как да действаме?
Нека започнем с това какво да направите, когато някои се държи пасивно-агресивно с вас. Тези хора често нямат смелостта да бъдат директни и се опитват да се прикрият по този начин. Затова е важно да ги гледате в очите със стабилен, проникващ и постоянен поглед. Често това може да доведе до оттегляне на техните вербални атаки. А ако не, ще спомогне останалите аспекти, които ще изброим. Чрез погледа си ще накарате човека да разбере, че Вие знаете какво се случва без да казвате и дума. Разбира се, понякога се случва да не сте разбрали точно въпросния човек, може би те не могат да се изказват достатъчно добре, така че недейте да ставате агресивни. Започнете като отговорите на въпроса пряко и по номинал или поискате изяснение. Ако човекът продължи, следващата стъпка, която бихме препоръчали, особено ако искате да покажете класа, ще бъде да направите един вербален предупредителен изстрел. В зависимост от ситуацията може да бъде
Често, когато хората се държат пасивно-агресивно, те ще се опитат да Ви вкарат в позиция, където нямате удобен ход, по такъв начин, че опциите, които те предлагат, не Ви поставят в добра светлина. В такъв случай е добре да промените рамката на въпроса. Вместо да се лимитирате само между предложените варианти, излезте от този метафоричен ъгъл и се изкажете по начин, както Вие бихте искали да бъдете възприети. За да може това да се случи, е нужно да сте сравнително спокойни, за да мислите бързо, тъй като е добре да не се бавите твърде много, преди да направите дуплика.
Ако всички тези намеци и леки предупреждения не спрат другия човек, вече е време да станете по-директни. Направете изявление, насочващо критично внимание върху техните неприемливи действия или поведения. Ако сметнете за нужно директно може да се оттеглите от ситуацията.
- Възможности за реакция
В живота неизбежно срещаме хора, които се опитват да нанесат вербални щети по останалите. Генерално, хората се опитват да ги възспрат чрез агресия и обиди, или да се отдръпнат от ситуацията за да избегнат негативността. Има обаче и трета опция, която може да бъде дори по-забавна и задоволяваща от другите две, стига да притежавате уменията и спокойствието да изпълните стратегията.
Може да се опитате да поемете контрол над разговора, вместо да го прекратите. Това също помага да отстоите себе си, без да се налага да проявявате прекомерна агресия. Тук ще изброим най-добрите практики за всяка групова интеракция и какво да правим, когато станат малко по-напечени.
Едно генерално правило е, че трябва да се избягва образно казано “скачането в разговора”, само за да бъдете прекъснати след това. Тоест, когато започнете да говорите, е най-добре да продължите до края на изречението си. Това не означава да се впускате в дълги монолози, без да давате на никой думата. Но преди да го направите се уверете, че довършвате мисълта си. В противен случай, останалите подсъзнателно ще вярват, че Вашето мнение не заслужава да бъде чуто или дори, че Вие самите не смятате мнението си за важно.
Друг съвет, който можем да дадем, е да се обръщате към хората поименно. Разбира се, не трябва и да се прекалява, защото започва да изглежда странно. В началото е неизбежно да Ви се струва странно, ако не сте свикнали, но хората обичат да чуват любимата си дума в целия език.
Ако не знаете имената на хората, пак можете да покажете, че ги оценявате, като отделята време да направите зрителен контакт с всеки от тях. Особено когато говорим за хора, които са по-свити и притеснителни, това да отделите 3 секунди да ги погледнете докато говорите, може да има голям ефект върху това те да се почувстват като част от групата. Истината е, че това е и една от най-добрите стратегии за поддържането на вниманието на останалите, когато разказвате история.
Ние обичаме да сме сред хора, които харесваме и които харесват нас, така че следващата добра практика е да отбележите приликите между членовете на групата и да дадете искрени комплименти. А когато Вие получавате такива или забележите друг такъв вид поведение, който харесвате, го отбележете и покажете, че го оценявате. Така останалите ще имат повече желание да го повторят. И обратното – когато срещате нежелани поведения ги отразявайте по начин, по който да се разбере, че не трябва да се повтарят – например игнориране и сменяне на темата. Обръщайте внимание на останалите хора. Може да усетите импулс да се усмихнете или да кажете нещо веднага, за да освободите ситуацията от напрежение, но го потиснете и задръжте неутрален зрителен контакт. Това кара хората, които се държат не както трябва, да се чувстват некомфортно.
В случай, че негативното поведение е повторено прекомерно, го адресирайте. Тук е важно да се спомене, че е добре насочите критиката си само към действието, а не към човека като цяло, защото иначе е възможно те да приемат защитен механизъм и ситуацията да не се разреши. Запазването на самообладание и хуморът са елементи, които помагат изключително много в такива ситуации.
В основата на всичко това стои себеприемането. Това човек да е уверен в себе си и да се чувства добре в кожата си. Да знае, че стойността му се крие в това какви качества притежава, какво е постигнал и какъв е като човек, а не в това дали хората го харесват или не. Тогава е лесно да не се обидиш от директна атака, а да останеш спокоен и да преценяваш добре действията си.
Генерално погледнато, респекта е нещо, което се трупа с времето, но ето някои аспекти, върху които е добре да се наблегне ако желаете да предизвикате повече уважение в интеракциите си:
- Как да постигнем респект?
Първо, обърнете внимание върху начина си на говорене. За добрия начин на изразяване помага четенето на книги и като цяло четенето на различни видове текстове като академични и журналистически статии, било то на хартия или в интернет, както и слушането на такива. Помага и да имате силен и стабилен глас. За да се случи това, опитвайте се да дишайте дълбоко – от диафрагмата. Също така не бързайте с изговарянето на думите си. Използвайте паузи между думите, за да запазите вниманието на останалите и изговаряйте по-силно и ясно важните думи, за да ги подчертаете. Ако имате нужда да помислите за няколко секунди, е по-добре да замълчите, отколкото да използвате междуметия като ъъъ, аммм и т.н. Те Ви карат да изглеждате притеснени.
Второ, не позволявайте на други хора да Ви изкарат от релсите, когато се опитвате да кажете нещо важно:
- В случай, че някой многократно Ви прекъсва, го изразете. Тоест, запазете спокойствие и кажете, че е добре да се изслушвате един друг, за да се проведе оптимална комуникация.
- Друг вариант е да направите лека пауза, да се съгласите ако човекът просто Ви допълва и да продължите първоначалната си мисъл.
Трето, споделете това, което наистина мислите, дори ако знаете, че някои хора може да не го харесат. Ето и три аспекта на това, които незабавно карат хората да ви харесват повече:
– Помислете над това какви са Вашите собствени мотиви за извършването на определените действия;
– Ако някой прави нещо погрешно го изразете, но след това обясненете и че Вие също не сте перфектни. Това е чудесен начин да спечелите уважение към честността си и да помогнете да поддържате връзката си с човека, когото сте критикували или поправили;
Също така е добре да бъдете по-заинтересовани в това да откриете истината, отколкото да сте прави. Бъдете готови да обмислите и приемете алтернативни мнения и гледни точки. И обратното, дори когато не споделяте вярванията на другия човек, е добре да покажете, че разбирате каква е тяхната логика. Това може и да звучи контра-продуктивно, ако желаете да го убедите в нещо, но всъщност помага. По този начин другия човек е по-отворен за Вашата гледна точка и е по-малко вероятно да застане в защитна позиция и да се опита просто да спори с вас. Най-трудното нещо във всеки спор е да признаеш, че не си прав. Затова, показвайки разбиране към техните аргументи и начинът им на мислене, Вие позволявате на другия човек да не се чувства по-малко интелигентен, ако накрая си промени мнението.
Комуникацията е нещо, над което можем да работим до края на живота си, за да я направим изключително добра. Дори и да Ви се струва трудно, не спирайте да работите над този аспект от Вас, защото ние всеки ден комуникираме с други хора и това да умеете да го правите качествено ще ви помогне в много аспекти от живота. Не забравяйте да прочетете и другите ни статии на тази тематика, надяваме се да Ви е било полезно.
Източници: